Bij beeldcoaching worden filmopnames van de leerkracht in de klas gemaakt. In de beelden is te zien hoe de leerkracht en de kinderen op elkaar reageren. Wat is het effect van je handelen. De beelden geven inzicht in de interactie tussen leerkracht en leerling, de leerlingen onderling, op de klassenorganisatie en de didactiek. Samen analyseren we de opnames die in de klas zijn gemaakt. We kijken samen naar de beelden en bespreken hoe jij jouw hulpvraag kunt gaan aanpakken.

 

Beeldcoaching is niet bedoeld om te confronteren. Het is er om op jouw manier van lesgeven te reflecteren en dit te professionaliseren. Het kan wel spannend zijn aan het begin (en dat begrijp ik zeker) maar wordt over het algemeen verrijkend ervaren.  Beeldcoaching is voor starters, zij-instromers en meer ervaren leerkrachten waardevol.

Intake

Een beeldcoachtraject start met een intakegesprek. We maken kennis met elkaar en stellen de leervraag vast. Ook maken we afspraken over de begeleiding.

Opnames

Een traject bestaat meestal uit 3 opnames en 3 gesprekken.
De les-opnames plannen we gericht op de hulpvraag. Daarna analyseer ik de beelden: wat zijn uw kwaliteiten en aandachtspunten? Wat gaan we bespreken? Zelf bekijk je de beelden ook; wat zijn jouw parels en puzzels in deze opname?

Gesprekken

We bekijken een aantal fragementen. We zetten het beeld regelmatig stil en bekijken goed wat er gebeurt. 

Evaluatie

AAn het eind van het traject evalueren we maar ook gedurende het traject. Wat neem je mee? Waar ga je mee aan de slag?