Pfff, het is hard werken. De kinderen reageren constant op elkaar. 

 

Met regelmaat hoor ik dergelijke opmerkingen van leerkrachten. Het werken vraagt zo veel energie. Op elkaar reageren, geen groepsgevoel, pesten en een nare sfeer. Het vermindert het plezier op school voor leerkrachten en leerlingen. Een fijne groep, dat is wat iedereen wil. Ook de kinderen in de groep willen dat, al lijkt dat soms anders. 

Maar hoe... Daar help ik graag bij.

Door te kijken naar het thema van de groep. Wat heeft deze groep nodig en wat heeft deze groep nog te leren?

 

Werkwijze

 

Ik maak gebruik van de werkwijze van Klasse(n)Kracht.

Ik start met een observatie in de groep en een intakegesprek. De kinderen worden bij de stappen van het Klasse(n)Pad betrokken, zij maken deel uit van de groep en het proces.  Voor een blijvende verandering is betrokkenheid van de kinderen en de leerkrachten nodig, ik begeleid dit proces. We kijken naar de behoefte en het onderwaterprogramma van de groep om gerichte activiteiten in te zetten. Er wordt gekeken welke thema´s er in de groep spelen. Hoe help je als leerkracht de groep verder in hun ontwikkeling? Gedurende het traject volgen nog vier observaties en coachingsgesprekken.